Palvelumuotoiluun liittyvä osaaminen

Kuvassa näkyy palvelumuotoiluun liitetty tuplatimantti -prosessikuvaus. Sen vaiheita ovat tiedonkeruu ja tavoite sekä asiakasymmärrys ja tiedon analysointi.
Kuvassa näkyy palvelumuotoiluun liitetty tuplatimantti -prosessikuvaus. Sen vaiheita ovat prototypointi ja ideointi sekä kehittäminen ja konseptointi.

Tiedonkeruu eli teemaan liittyvän tiedon kerääminen monesta eri näkökulmasta, monella eri menetelmällä ja työkalulla.

Tiedon analysointi eli kerätyn tiedon käsittely järjestäen, jäsentäen ja arvottaen sitä.

Ratkaistavan ongelman/haasteen sanallistaminen eli kerätyn ja analysoidun tiedon pohjalta ratkaistavan ongelman/haasteen hahmottaminen ja sen sanallistaminen.

Ratkaisujen ideointi eli erilaisten ratkaisuehdotusten monipuolinen ideointi eri näkökulmista, niiden pikatestaus, jonka pohjalta ideoiden kehitys ja/tai uusien ideoiden kehittely.

Ratkaisujen prototypointi eli jatkoon valittujen ratkaisuehdotusten testaaminen ja jatkokehitys.

Ratkaisun toimitus eli toimivaksi testatun ratkaisun valmistelu käyttövalmiiksi sovitun mukaisesti.

Fasilitointi eli tilaisuuden, tapahtuman ja/tai työpajan suunnittelu ja toteutus sisältäen osallistujien ohjauksen, keskusteluiden vetämisen ja yhteenvedon.

 

Koulutus

2024 ->, Helsingin avoin yliopisto

  • Kasvatus, yhteiskunta ja kulttuuri – johdatus yhteiskuntatieteelliseen koulutuksen tutkimukseen (2025, käynnissä)
  • Oppiminen ja asiantuntijuus työssä, organisaatiossa ja verkostoissa (2025)
  • Oppimisen ja opetuksen perusteet (2025)
  • Johdatus kasvatustieteisiin (2025)
  • Kestävyyskurssi (globaalit kestävyyskysymykset, 2024)

  • Digitaalisen yhteiskunnan rajapinnoilla (2024)
  • Tiedelukutaidon perusteet (2024)

2024, muut koulutustahot

  • Digitaalinen fasilitointi, vaikuttavaa yhteistyötä ja oppimista, Howspace 

2023-2024, Haaga-Helia avoin ammattikorkeakoulu

  • Tulevaisuuslukutaidon ABC
  • Tekoäly työparina

2019-2021, Laurea ammattikorkeakoulu Restonomi (YAMK, palvelumuotoilu)

  • palveluliiketoiminnan kehittäminen
  • asiantuntijayhteisöjen johtaminen
  • käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

2011-2015, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Tradenomi (AMK)

  • liiketalous
  • markkinointi ja myynti
  • yritysviestintä

Työkokemus

Työväen Sivistysliitto TSL ry 2007 ->

2021 - 2024, palvelumuotoilija

  • opintokeskuksen Koski-prosessin kehittäminen ja käytännön toteutus
  • eri opintokeskuksista koostuvan opintorekisterityöryhmän vetäminen
  • opintokeskusten järjestelmähankinnan ja hankinta-asiakirjojen valmistelu, tarjousten kerääminen ja koonti, neuvotteluiden valmistelu, kehittämis- ja käyttöönottoprojekti

-> 2019, palautteenkeruu ja raportointi

  • kyselylomakkeiden tekeminen, lähettäminen ja muistutukset
  • T-opistojen palautekyselyt ja raportit
  • opintokeskuksen palautteiden raportointi

-> 2019, markkinointiviestintä

  • markkinointiviestinnän suunnittelu
  • mainos- ja uutiskirjeiden teko
  • kotisivujen päivittäminen
  • esitteiden ja somemarkkinoinnin teko
  • juhlavuoden ilmeen päivittäminen materiaaleihin

 

Prisma (Lappeenranta), Euroihme, Pikoil (ruokakauppa), Halonen (Kluuvi), 1998-2007

myyjä, asiakaspalvelu

  • asiakaspalvelu
  • kassatyöskentely
  • esillepano
  • varastotyöskentely

Vapaaehtoistyö

Vapaaehtoistyön kautta tullut työkokemus

  • feministisen yhteisön tilaisuuden fasilitointi (tiimityö, syksy 2025)
  • Tulevaisuustaajuus-työpajojen suunnittelu ja toteutus (tiimityö, syksy 2025 - kevät 2026)

Muu osaaminen

Tekemisen kautta tullut osaaminen:

  • tulevaisuuslukutaito
  • Tulevaisuustaajuus -menetelmä (Sitran tekemä)
  • toimintatutkimus
  • työn digitalisointi ja muutoksen toteuttaminen
  • käytettävyyden arviointi
  • service blueprint, palvelupolku ym. palvelun kuvaamiseen ja prosessien hahmottamiseen liittyvät pohjat

Työkalut:

  • Miro
  • Padlet yms.
  • Canva
  • Photoshop & GIMP
  • Office -ohjelmat

Muut kiinnostuksen kohteet

  • lukeminen
  • käsityöt (neulominen, virkkaaminen, vaatetuunaus)
  • piirtäminen ja maalaaminen
  • sisustaminen